СВЕТИ АТАНАСИЈЕ ВЕЛИКИ
ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

Псалам 20
(1) За крај. Псалам Давидов
 
Садржај
 
И у овом псалму горепоменути цареви пријатељи прослављају цара, као онога који је већ прослављен тиме, што се од његовог семена родило спасење свету. Он је то желео срцем, и за то се молио. Зато му је ово и дато, као неки венац од драгог камења, који прославља главу, јер се Давид прославља у свим народима, заједно са Господом и својим Сином по телу. То спасење за њега није било само венац, него и живот, и дуговечност, и слава, и величанство, и весеље, и радост, и нада и непоколебива милост.
(2) Господе, силом Твојом узвеселиће се цар.
(7) Јер ћеш му дати благослов у век века. Сва поколења ће славити и много говорити о ономе, који је од Тебе добио такву одважност. Уместо речи: Лица Твога код Симаха пише: Пред лицем Твојим. Дакле, он ће се веселити и непрестано радовати, удостојивши се лица, тј. благонаклоности Твоје (Твог благовољења). Томе је разлог његово уздање у Тебе. Развеселићеш Га радошћу лица Твога. Лице Оца је Син, јер је речено: Ко је видео мене, видео је Оца (Јн. 14; 9). Са Њим ћемо се радовати на небу, као што се женикови пријатељи радују са жеником.
(8) Јер се цар узда у Господа, и милошћу Вишњега, итд. Наслађујући се Твојом благодаћу, он је силнији од непријатеља; њоме се наслађује зато, што се не узда ни у кога од људи, него сву своју наду полаже једино на Тебе.
(9) Нека се окрене рука Tвoja на cвe непријатеље Tвoje. Те речи као да су упућене Самом Господу, због онога што је јеврејски народ учинио против Њега. Каже да ће прогонити („ловити“) грешнике јер, ако се у ономе који испуњава заповести извршава љубав Божија, онда је очигледно да онај, који их не испуњава, ненавиди Бога, и назива се пропалим.
(10) Јер ћеш их учинити као пећ зажарену у време (гнева) лица Твојега, тј. показаћеш да је њихов удео у огњу. Наиме, они су себи приуготовили огањ за дан Твог Другог доласка, када ћеш свакоме узвратити по делима његовим. Господ he их Гневом Својим смутити и огањ ће их прогутати. Гневом се назива казна коју ће добити зато, што су Му се изругивали.
(11) Род њихов са земље погубићеш, тј. лукаве речи и помисли. То је њихова злонамерност, која је уништена васкрсењем, а такође и учења и безбожне одлуке које Бог, будући добар (благ), након њиховог окончања предаје пропасти. И семе њихово између синова човечијих. Доброчинство је и ослобађање од грехова и лукавих помисли, јер су лукаве помисли семе греха.
(13) Окренућеш им леђа.[1] Симах је овако протумачио: учинићеш да се одврате, односно да буду иза незнабожаца и да за њима следе, тј. учинићеш Јевреје неверујућима. Кад се Бог од некога одврати, Он учини да (тај) буде окренут леђима а не лицем, јер би у том случају (тј. да је окренут лицем) доспео у такво стање у којем би га, док посматра позадину (грч. τα οπισθια), творевина опет довела до (познања) Творца. Онима, који су неспособни да виде лице зато што немају чиста срца, даје да виде оно што је Његова позадина, тј. саздана бића (τα οντα δημιουργηματα?) која су испод Њега, како би, гледајући творевину, задобили појам (εννοια) о Њему и, приклањајући се свом Богу, видели лице Божије. Остаци Божији (τα περιλοιπα – остаци, изобиље, вишак) виши су од чувствених ствари. У остацима (вишку, обиљу) Својим приуготовићеш лице њихово.[2] Оставио им је време да се обрате, како би се покајали. То је њихов призив и обраћање, након што се испуни број незнабожаца (в. Рим. 11; 25).
(14) Уздигни се, Господе, снагом Твојом, и то је слично ономе, што је речено: Да дође царство Tвoje (Мт. 6; 10). Отворено се моли да након овога наступи Други долазак.
Певаћемо и псалмопојати силе Tвoje, јер ће тада свака праведна душа, будући у вишњим обитељима, вршити духовна служења.


 
НАПОМЕНЕ:
  1. У српском преводу: Јер ћеш их натерати у бекство, прим. прев.
  2. У српском преводу: С осталима Твојима погодићеш лице њихово, прим. прев.