СВЕТИ АТАНАСИЈЕ ВЕЛИКИ
ТУМАЧЕЊЕ ПСАЛАМА

 

Псалам 142
Псалам Давидов, када га гоњаше Авесалом, син његов
 
Садржај
 
И овај псалам има сличан садржај као и претходни. Пророк се моли да буде ослобођен од прогонитеља, као што каже апостол: Све ово њима се догађаше за пример (1. Кор. 10; 11). Отуда се поучавамо да у искушењима притичемо једино Богу. Мора се, међутим, знати, да се ова молитва односи и на човечију природу, коју прогони и угњетава сатана. Пророк зато моли да се доласком Јединородног ослободимо сатане.
(1) Господе, услиши молитву моју. Молим се, каже Псалмопојац, да ме услиша Твоја истина. То је слично као да каже: испуни молитву моју пославши Твог Јединородног, Који је Твоја истина и правда.
(3) Посади ме у тамна места, као мртве од века. Тамом означава незнање, у каквом је некада живео. Тада се, каже, ни по чему нисам разликовао од мртвих. Мртвима од века назива некадашње идолослужитеље.
(7) Брзо ме услиши, Господе, ишчезе дух мој. Приличило би да се ова молитва изговара у најтежим околностима, када страда нечија душа. Тиме се, међутим, не би требало користити кад су у питању људска дела.
(8) Чувши ме учини ми ујутро милост Твоју. Под јутром подразумева предстојеће васкрсење Господње, или се можда моли да наступи јутарње васкрсење Христово, којим смо помиловани.
Кажи ми, Господе, пут којим да пођем. Моли се да буде удостојен еванђелског учења.
(9) Избави ме од непријатеља мојих, наравно, духовних.
 
Из тумачења Јефимија Зигабена:
 
У многим преписима, и овај псалам је без натписа. То значи да се овај натпис не налази у јеврејском Псалтиру и да су га додали преводиоци. Уосталом, натпис је, према Теодоритовим речима, истинит. Овај псалам приличи свима, који се налазе у недаћама и искушењима.
(2) Неће се оправдати пред Тобом нико жив. Није једноставно рекао да се нико жив неће оправдати, него да се нико неће оправдати пред Тобом, тј. на строгом суду и исцрпном испитивању… Због тога апостол и каже: Оправдавају се даром, благодаћу Његовом, кроз искупљење које је у Христу Исусу (Рим. 3; 24).
(3) Посади ме у тамна места, као мртве од века. Мој чувствени (видљиви) и духовни (невидљиви) непријатељ бацио ме је у таму жалости и помрачио мој ум. Израз као мртве од века употребљен је да би се помрачење описало у вишем степену и сили. Није једноставно рекао: као мртве него је додао и речи: од века, указујући тиме на старину, како би са посебном снагом показао тежину и величину своје тескобе: она се, као древни мртваци засути мноштвом земље, налази у дубокој тмини.
(7) Не одврати лице Твоје од мене, јер ћу бити сличан онима који силазе у гроб. Ако ме оставиш (одвратиш лице Твоје од мене), убрзо ћу умрети и уподобити се мртвима, јер мртви одлазе у гроб и уистину бивају лишени Твоје помоћи и благодати. Бог Своје лице одвраћа онда, кад зле људе лиши Свог милосрдног надзора и промишљања, након чега они извршавају дела недостојна Божијег погледа. Због тога је пророк Авакум и рекао да чисто око не може да види зло (в. Авак. 1; 13).
(8) Кажи ми, Господе, пут којим да пођем, јер Теби уздигох душу моју. Зашто Давид на овом месту тражи да му Господ открије пут спасења, када га томе поучавају и природни и писани закон? Одговорићемо овако: Давид то тражи или зато, што је природни закон, записану савести, помрачен и прекривен грехом, због чега је потребно његово обновљење Божијом благодаћу и Божијом поуком, или пак зато што су човеку непознате многе душекорисне ствари, због чега моли Бога да му их открије. Из тог разлога и апостол Павле каже: Не знамо шта ћемо се молити као што треба (Рим. 8,26).