НЕВИДЉИВА БОРБА
Свети Никодим Агиорит
САДРЖАЈ
ПРВИ ДЕО
2 – НИКАДА СЕ И НИ У ЧЕМУ НЕ СМЕШ УЗДАТИ У СЕБЕ НИТИ ВЕРОВАТИ СЕБИ
4 – КАКО СЕ МОЖЕ ЗНАТИ ДА НЕКО ЖИВИ С НАДОМ У БОГА И НЕ УЗДА СЕ У СЕБЕ
5 – ПОГРЕШНО ЈЕ СМАТРАТИ ПРЕВЕЛИКУ ТУГУ ЗБОГ УЧИЊЕНОГ ГРЕХА ЗА ВРЛИНУ
6 – ПО ЧЕМУ СЕ ЈОШ ПОЗНАЈЕ ДА СЕ НЕКО НЕ УЗДА У СЕБЕ НЕГО ДА ЈЕ СВУ НАДУ ПОЛОЖИО НА БОГА
8 – ЗАШТО СУДИМО НЕПРАВИЛНО И КАКО ЋЕМО ДОЋИ ДО ПРАВИЛНОГ СУЂЕЊА
9 – О ЧУВАЊУ УМА ОД НЕКОРИСНОГ ЗНАЊА И ПРАЗНЕ РАДОЗНАЛОСТИ
10 – КАКО ЋЕШ НАВИКНУТИ ВОЉУ ДА СВЕ ЧИНИ С ЦИЉЕМ ДА СЛУЖИ БОГУ
11 – КАКО ЋЕШ УПРАВЉАТИ ВОЉУ ДА У СВЕМУ ЖЕЛИ ДА СЛУЖИ БОГУ
12 – О ДВЕМА ВОЉАМА У ЧОВЕКУ И БОРБИ ИЗМЕЂУ ЊИХ
14 – ШТА ДА СЕ ЧИНИ АКО ВИША, РАЗУМНА ВОЉА БУДЕ НАИЗГЛЕД ПОТПУНО ПОБЕЂЕНА НИЖОМ ВОЉОМ И ЗЛИМ ДУХОМ
15 – БОРБА СЕ МОРА ВОДИТИ ХРАБРО И НЕПРЕКИДНО
16 – КАКО СЕ ХРИСТОВ ВОЈНИК МОРА ИЗЈУТРА СПРЕМИТИ ЗА БОРБУ
17 – КОЈИМ РЕДОМ ДА САВЛАЂУЈЕМО СВОЈЕ СТРАСТИ
18 – КАКО ЋЕШ САВЛАЂИВАТИ СТРАСТИ КОЈЕ ИЗНЕНАДА НАИЂУ
19 – КАКО ЋЕШ САВЛАЂИВАТИ ТЕЛЕСНЕ СТРАСТИ
20 – КАКО СЕ ТРЕБА БОРИТИ ПРОТИВ НЕМАРНОСТИ
21 – О ПРАВИЛНОМ КОРИШЋЕЊУ ЧУЛА
23 – КАКО ЋЕШ ИЗ СПОЉНИХ УТИСАКА ИЗВУЋИ МОРАЛНЕ ПОУКЕ
24 – ОПШТА УПУTСТВА О УПОТРЕБИ ЧУЛА
25 – КАКО ЋЕШ УПРАВЉАТИ ЈЕЗИКОМ
26 – КАКО СЕ ТРЕБА БОРИТИ ПРОТИВ НАВАЛЕ СЕЋАЊА
28 – ШТА ТРЕБА ДА РАДИ ОНАЈ КОЈИ ЈЕ РАЊЕН У БОРБИ
29 – ПОРЕДАК КОГА СЕ ЗАО ДУХ ДРЖИ У БОРБИ И КАКО ОН ЗАВОДИ ЉУДЕ РАЗНИХ ДУХОВНИХ СТАЊА
30 – КАКО ЗЛИ ДУХ УТВРЂУЈЕ ГРЕШНИКЕ У РОБОВАЊУ ГРЕХУ
32 – О ЗАМКАМА ЗЛОГ ДУХА ПРОТИВ ОНИХ КОЈИ СУ ПОШЛИ ДОБРИМ ПУТЕМ
33 – КАКО ЗЛИ ДУХ ОДВРАЋА ОД ДОБРИХ ДЕЛА И КАКО ИХ КВАРИ
34 – КАКО ЗЛИ ДУХ И САМЕ ВРЛИНЕ ОБРАЋА НА ШТЕТУ ЧОВЕКА
35 – ЈОШ НЕКОЛИКО УПУТСТАВА КАКО СЕ ПОБЕЂУЈУ СТРАСТИ И ДОЛАЗИ ДО ВРЛИНЕ
36 – КОЈИМ СЕ РЕДОМ СТИЧУ ВРЛИНЕ
37 – КАКВА СУ РАСПОЛОЖЕЊА ПОТРЕБНА ЗА СТИЦАЊЕ ВРЛИНА И КАКО ВРЛИНА ПРЕЛАЗИ У НАВИКУ
38 – У ВРЛИНАМА СЕ ВАЉА ВЕЖБАТИ УСРДНО И НЕПРЕКИДНО
39 – НЕ ИЗБЕГАВАЈ СЛУЧАЈЕВЕ КАДА ТИ СЕ ДАЈЕ ПРИЛИКА ДА УЧИНИШ ДОБРО
40 – РАДУЈ СЕ КАДА ТИ СЕ ДАЈЕ ПРИЛИКА ДА УЧИНИШ ДОБРО, ОСОБИТО АКО ЈЕ ТО СКОПЧАНО С ТЕШКОЋАМА
41 – КАКО СЕ У РАЗЛИЧИТИМ ПРИЛИКАМА МОЖЕ НАПРЕДОВАТИ У ЈЕДНОЈ ИСТОЈ ВРЛИНИ
42 – КАКО СЕ ВАЉА ВЕЖБАТИ У ЈЕДНОЈ ВРЛИНИ И КОЈИ СУ ЗНАЦИ ДА СМО У ЊОЈ НАПРЕДОВАЛИ
44 – ЧУВАЈ СЕ НАОПАКИХ САВЕТА ЗЛОГ ДУХА И НЕ ПРЕТЕРУЈ У ПОДВИЗИМА
47 – О УМНОЈ ИЛИ УНУТРАШЊОЈ МОЛИТВИ И ЊЕНИМ ОБЛИЦИМА
48 – КАКО ЋЕМО НАУЧИТИ ДА СЕ ТАКО МОЛИМО
49 – О МОЛИТВИ КОЈУ САМО ЧОВЕКОВО СРЦЕ САСТАВЉА
50 – О МОЛИТВЕНИМ УЗДАСИМА БОГУ
52 – ПОМОЋНА СРЕДСТВА ЗА УСПЕВАЊЕ У МОЛИТВЕНОМ ПОДВИГУ
53 – ДЕО МОЛИТВЕ У НЕВИДЉИВОМ РАТУ
ДРУГИ ДЕО
55 – КАКО ТРЕБА ПРИМАТИ СВЕТУ ТАЈНУ ПРИЧЕШЋА
56 – КАКО СЕ РАЗМИШЉАЊЕМ О СВЕТОЈ ТАЈНИ ПРИЧЕШЋА РАСПАЉУЈЕ У НАМА ЉУБАВ ПРЕМА БОГУ
60 – О ТОПЛИНИ И ХЛАДНОЋИ СРЦА
61 – О ЧУВАЊУ И ИСПИТИВАЊУ САВЕСТИ
62 – О СПРЕМАЊУ ЗА БОРБУ СА ЗЛИМ ДУСИМА У ЧАСУ СМРТИ
63 – О ЧЕТИРИ ИСКУШЕЊА У ЧАСУ СМРТИ
- ПРВО ИСКУШЕЊЕ – ГУБЉЕЊЕ ВЕРЕ – НАЧИН БОРБЕ С ЊИМ
64 – ДРУГО ИСКУШЕЊЕ У ЧАСУ СМРТИ – ОЧАЈАЊЕ
65 – ТРЕЋЕ ИСКУШЕЊЕ У ЧАСУ СМРТИ – СУЈЕТА
66 – ЧЕТВРТО ИСКУШЕЊЕ У ЧАСУ СМРТИ – ПРИВИЂЕЊА
68 – КАКО ЋЕШ ОЧУВАТИ УНУТРАШЊИ МИР
69 – МИР СЕ ПОСТЕПЕНО УСЕЉАВА У СРЦЕ
70 – ДА БИ СЕ ЗАДОБИО МИР СРЦА ТРЕБА ИЗБЕГАВАТИ ПОЧАСТИ И ВОЛЕТИ СМЕРНОСТ И СИРОМАШТВО
71 – НЕОПХОДНО ЈЕ ДА ДУША ПРЕБИВА У САМОЋИ ДА БИ ЈЕ БОГ ИСПУНИО СВОЈИМ МИРОМ
72 – О РАЗБОРИТОСТИ У ВРШЕЊУ ДЕЛА ЉУБАВИ ПРЕМА БЛИЖЊИМА РАДИ ЧУВАЊА СОПСТВЕНОГ ДУШЕВНОГ МИРА
73 – КАД СЕ ОДРЕЧЕШ СЕБЕ, ПРЕДАЈ СЕБЕ БОГУ
74 – ЗАДОВОЉСТВА И РАДОСТИ ТРАЖИ САМО У БОГУ
75 – НЕ БУДИ МАЛОДУШАН КАД ТЕ ДУШЕВНИ МИР НАПУСТИ
76 – ЗЛИ ДУХ ПОСТАВЉА МНОГЕ ЗАМКЕ ДА ТИ РАЗОРИ ДУШЕВНИ МИР: ЧУВАЈ СЕ!
77 – НЕКА ТЕ НЕ ЗБУЊУЈЕ ОТСУСTВО ДУХОВНИХ РАДОСТИ И ДРУГА УНУТРАШЊА ИСКУШЕЊА
78 – СВА ИСКУШЕЊА ДОЛАЗЕ ЧОВЕКУ ЗА ЊЕГОВО ДОБРО
79 – ЛЕК ПРОТИВ ДУШЕВНОГ УЗРУЈАВАЊА КОЈЕ НАСТАЈЕ ЗБОГ ИЗВЕСНИХ ЛАКШИХ ПОГРЕШАКА И СЛАБОСТИ
80 – КАД СЕ КО УЗРУЈА, ТРЕБА ОДМАХ ДА УСПОСТАВЉА ДУШЕВНИ МИР
ПРЕДГОВОР
Никодим Агиорит (1748-1809) био је монах манастира Дионисијата у Светој Гори Атонској. Као писац заузима видно место у историји аскетске књижевности. У сарадњи са коринтским епископом Макаријем објавио је 1782. године у Венецији избор текстова из светоотачких и аскетских списа под називом Филокалија (Добротољубље). То је и данас књига преко које се монаси упознају са најлепшим одељцима аскетске књижевности.
Проучивши практику духовног усавршавања како код источних тако и код западних монаха, Никодим Агиорит је објавио у Венецији 1796. год. и своју другу књигу „Аоратос полемос“ (Невидљива борба). Та књига представља универзално хришћанско искуство о начину духовног усавршавања.
Пре неколико година (31. маја 1955) Васељенска патријаршија донела је одлуку да се Никодим Агиорит, због свога светог живота и велике помоћи коју је својим списима указао хиљадама душа које се спасавају, уврсти у ред светитеља Православне цркве.
Дело Никодима Агиорита популарисао је у нашем словенском свету прво његов савременик Пајсије Величковски (1722-1794). O. Пајсије је био Украјинац, подвизавао се најпре у руском скиту Св. Илије на Атону, а затим је прешао у манастир Њамцу (Молдавија), одакле је живо радио како у Русији тако и у Румунији на оживљењу атонских монашких традиција. Он је већ 1793. године приредио словенско-руско издање Добротољубља које је те године штампао у Петрограду. Касније је проширено издање Добротољубља издао на руском језику у 5 великих томова епископ Теофан Затворник. Епископ Теофан је превео на руски и Невидљиву борбу.
Даровити млади српски монах Јован Рапајић (1910- 1945) дао је иницијативу да се Невидљива борба преведе с руског и на наш језик, што је још пре двадесетак година и учињено. Умножена на писаћој машини у десетину примерака, Невидљива борба се читала по нашим већим манастирима као поучно штиво за монахе и монахиње. Захваљујући разумевању и помоћи Светог архијерејског синода појављује се, ево, сада и као штампана књига са жељом да послужи нашим монасима, монахињама и свима побожним вернима као руководство на путу духовног усавршавања.
Предговор првом издању, 1962.
У том истом циљу сада се, ево, приступило и њеном другом издању.
У Београду, о Васкрсу 2001.